2009. január 5., hétfő

Fuszerek- bors es lestyan

Orulnek, ha irnatok a kedvenc fuszeretekrol, ami kicsit mas mint a hagyomanyos izek.
Most ugy tunik a bors nem illik ide:-) Nalam a bors kevert (piros, feher, zold, fekete) egesz borsot jelent. Az ize sokkal gazdagabb, mint a fekete borse, es salatakhoz is kituno, mert fozes nelkul sem tul eros, meg a gyerekeknek sem. Hasznalni egyebkent ugy hasznalom, mint az orolt feketet, de persze tobb kell belole.

A lestyan az mas ugy bar Erdelyben ez egy mindennapi fuszer zoldsegekhez. Meg evekkel ezelott ultettem magot es nem hogy kinott, de kipusztithatatlanna valt a szuleim kertjeben. Padlizsankrembe nalam MUSZAJ lestyant is tenni. Telen mikor zoldborso leves keszul mirelittbol egy kis lestyantol nagy friss ize lesz. De ami igazan erdekes ebben a zoldfuszerben, hogy az ize kicsit sos.

11 megjegyzés:

Kata írta...

A bors nálunk is színes bors és én pl kizárólag őrölve tudom megenni, míg CSabi simán elrgája a szemeket. A gyerekek nem szeretik, ezért magunknak utólag őrlök. :o)
Ha zöldfűszer, akkor a bazsalikom, oregano, petrezselyem és fokhagyma. :o))
A lestyánt nem igazán ismerem, de kipróbálom milyen. :o)
Nagyon szeretnék igazi, firss zöldfűszerekkel főzni, de sajna nincs rá sok lehetőségem. A lakásban elég hamar kipurcannak. De kitartóan veszem mindig a cserepes zöldeket. Nyáron az ablakban egész jól elvannak.

Emlékszem otthon hatalmas snidling bokrunk, citromfű és menta bokrunk is volt. Folyton róluk "legeltem". A két utóbbi is kipusztíthatatlan. :o)

Kicsoda írta...

en is megeszem a pirosat;-)
A menta is no a szuleimnel, es mikor mar tul nagy nem is igazan jo, mert tul vastag a szara es a levelei nem szepek. Neked van erkelyed? en azt akarom a nyaron kiprobalni, mert a mienkre max a cserepek fernek:-)
Nyaron a bazsalikomot, meg a lestyant a viragok melle is rakom, mert az illatukat is imadom:-)

lomaquilt írta...

Én akkor kezdtem a füszerek szeretetét, amikor nem volt még divat és a Herbária üzletekben vettem zacskósan. Kedvenc és mindig használatos a bazsalikom. A konyhaablak előtt volt egy virágláda abba ültettem nyárom bazsalikomot, petrezselymet és tárkonyt. A tárkony azért jó, mert évelő. Sajnos amióta új ablakaink vannak, nincs ládám. Nemrégem ettem tárkonyos mustárt, nagyon finom volt. Szeretem a rozmaringos krumplit, de nagyon apróra kell végni mert csak úgy nem jó. Szeretem a kakkufűvet. Ja és mindezt keverve. De a fő a bazsalikom. Nálunk az a füszer. A legjobbak a növényi füszerek, különösen a frissek.

anyahajó írta...

Röviden válaszolva: szinte mindenbe teszünk fokhagymát, mivel elég gyakran eszünk mediterrán ételeket. A gyerekeknek is természetes így, úgyhogy egyelőre nem tiltakoznak. Véletlenül jöttünk rá, hogy az oregánó húshoz is remek, úgyhogy azt is szeretjük, lestyán abszolút hasznos maggikocka helyett csak azzal készítünk zöldséglevest, amúgy meg nyers petrezselyemel megszórni mindent, főleg a citromos gombát - isteni. Kávéba kardamom, akármihez dijoni mustár (ez utóbbi csak a felnőttek adagjába). Ó, én nagy fűszermániás vagyok! Amúgy meg általában a kínai öt elem elv szerint főzök, abban az a fontos, hogy egyensúly legyen az ízek között, úgyhogy sokféléből szoktunk keveset használni, hogy minden elem képviseltetve legyen. Ez megérne egy külön bejegyzést, majd ráveszem magam valamikor.

anyahajó írta...

ajaj, a petrezselyemmel két m. És egy vessző is kimaradt, bocs.

Kicsoda írta...

A fokhagyma nalam is rogton a sozas utan jon, ha valamibe jo a so, abba tuti nem art egy kis fokhagyma sem:-))) ezzel mar odaig jutottam, , hogy egy nap kis olajban 4 fejet osszetortem, hogy ne kelljen mindig eloszedni a reszelot:-D hazi fokhagymakrem!
Irjal csak a fuszerekrol!!!!!

Zelnice írta...

én a bazsalikomot és a tárkonyt szeretem nagyon, meg a borsikafüvet.Bazsalikomot a paradicsomos ételekbe használok, tárkonyt meg borsikafüvet szinte mindenbe, emiatt borsot ritkábban és kevesebbet.A tárkonyt nagyon szeretem magában használni zöldbabhoz pl. ,csak sajna a párom nem rajong érte, ezért mindig kevesebb kerül bele, mint azt az én ízlésem kívánná.

sedith írta...

A lestyán valóban hagyományos fűszer itt nálunk, Erdélyben, főleg a moldvai román konyhának a kedvence. A férjem nem szereti, úgyhogy ha használok, csak angyon csínján bánok vele, hoyg az íze nehogy kiütközzön.
Én nagyon szeretem a petrezselyemzöldet, a kaprot, a kakukkfüvet, amit én szoktam a mezőn szedni, a tárkonyt (bár ezt mindig csak sóban-ecetben eltéve használom) és persze, a fokhagymát. Szeretem a mediterrán zöldfűszereket is, de ezeket ismét nem nagyon használhatom a családilag elfogyasztott ételekben. Kedvencem az a fűszernövény-keverék, amit tavasszal szoktam készíteni, amikor még minden nagyon friss, zsenge: fokhagymaszár, petrezselyemzöld, kapor, csombor (borsikafű), belemerészkedek némi lestyánt is, illetve zellerlevél.
Üdv, Edith (Kalandok a konyhában)

Kata írta...

Edith! Te vagy az én emberem. :o))
Először is üdv itt nálunk! :o) Másodszor pedig rögtön kérdezni szeretnék.
Egyszer ha lesz rá érkezésed, meg tudnád nekem írni a lucskos káposzta receptjét? Az valami isteni finom. Abban van csombor is, ha jól emlékszem.
Lánykoromban kint nyaraltam egy hónapig Sepsi-Bükszádon, ott ettem finomabbnál finomabb ételeket. Vinetát, lucskos káposztát, miccset... :o))) (bocsánat, ha rosszul írom)
Szóval megköszönöm, ha egyszer szánsz rám egy kis időt. :o)

Kicsoda írta...

Legyetek jok, posztot irni ezekrol majd, mert annyi jo otlet es itt nem fogom megtalalni:-))

Zelnice írta...

ó,miért nem?csak a saját bejegyzésed kell lenyitni :-)