2008. október 11., szombat

Anyám főztje

Mivel úgy érzem kicsit korelnök vagyok, egy olyan témáról szeretnék irni, ami valószinűleg mindenkit érdekel. Én is elsősorban otthon tanultam főzni, de sajnos Anyám korán meghalt és igy rokonoknál, iskolában stb. ettem azokat az ételeket, amelyek után késöbb nosztalgiával gondoltam. Erre olvastam azt, hogy a mai gyerekeknek (mai huszas-harmincasoknak) más lesz a gyerekkori élményük, mint szüleiknek. Házasságom elején nagyon szivesen kisérleteztem mindig valami ujjal. Hozzáteszem a hozzávalókból nem volt az a nagy választék, de az is igaz, hogy bióbbak voltak mint a mai ételek. A füszereket én a Herbária boltban szereztem be és akkor szerettem bele a bazsalikomba. Szinte mindenbe azt tettem és a fiaim mai napig ezt keresik. Sokat jártam külföldön, belföldön külföldiekkel, igy megismertem más ételeket. Na ezekből alakitottam ki azokat az ételeket, amik nálunk- elsősorban vasárnap- álltak az ebédek és amelyeket az én fiaim a gyerekkoruk ételeinek fogadnak el. Az ő gyerekeiknek is más lesz valószinűleg majd az izlésük.
Ami bevált, az a húsleves csirkehúsból (ezt kicsi korukban a sárgarépa és csirkehús miatt csináltam, amit összeturmixoltam). Sok sült csirke volt egészben, són, zacskóban sütve (Csehszlovákiában igen jó bélelt papirzacskót lehetett kapni), ezt gyakran töltöttem.
Most három kedvenc étel receptjét irom le, ami nálunk sláger. Zöldségleves, sajttal töltött csirkemell és saláta.
Zöldségleves
Zsiradékon (olajon) megpárolom a megtisztitott felkarikázott sárgarépát, mikor kis szint kap, beleteszem a többi zöldséget (fehérrépa, zeller, gomba, krumli, nyáron fejtett bab, karalábé, ami van) ezekkel tovább párolom, majd két kanál liszttel, egy kanál vegetával (ujabban bió boltban E adalék anyag nélkülit veszek, habár ki tudja!) egy kanál pirospaprikával megszórom és jól összekeverem. Utána felengedem vizzel. Az a jó, ha a fazékban a fele zöldség és a fele viz. Ha csirkemellet csinálok, akkor a csontját beleteszem. Addig főzöm, mig a hús puha nem lesz. Akkor belefőzök galuskát, amit egy tojás egy kis vegeta és kis olaj keverékébe kevert lisztből csinálom. A galuska tésztának nem kell keménynek lenni. Ha a galuska megfőtt, akkor kész a leves.
Csirkemell sajttal töltve
Ez tk. a kijevi csirkemell változata.
A csirkemelleket lefejtem a csontjáról, vegetával beszórom. A töltelékhez egy ömlesztett sajtot (azt a kicsi tőmlöset) vajjal, vegetával és szerecsendióval összekeverem és hűtőbe teszem, hogy jól kifagyjon. A csirkemellet vagy bevágom, vagy a lelogó "szive" alá teszem a tölteléket, bepanirozom és kisütöm. Igen kiadós, mert egy fél csirkemell akár két személynk is elég (persze csak akkor ha nagyok) Éttermekben csinálnak neki kis fogót és arra papirból tesznek egy diszitést.
Saláta
Mindenféle zöldséget összevágok apró darabokra (pl. kiadós a kinai kel de csak a kisebb változata) vagy rendes saláta, uborka felkockázva (a héját rajta hagyom, de megmosom) retek, ujhagyma, (ujabban póréhagyma) gyakran fekete retek nagylyukú reszelőn lereszelve, sárgarépa szintén reszelve. Szóval ami az idéynben éppen van és könnyen hozzáférhető. Mind nagy salátástálba teszem és leöntöm a dresszinggel. Korábban majonézes mártással készitettem, majd áttértem az egyszerübbre. 2-3 kanál mustár, só, bors, bazsalikom, pici cukor, ecet, olaj (ha van olivaolaj) Ezt jól összekeverem és a salátára öntöm. A salátát hütőbe teszem.
Ezt a salátát én elég régóta csinálom, de sokan nem fogadták el (miért nyers az uborka?) a fiaim viszont megszerették és ezt kérik.
Ez a menű nem nagy szám. De gondoljatok bele, hogy húsz évvel ezelőtt nem biztos, hogy mindenki elfogadta.
Szóval ez volt az én vasárnapi menűm és jó lenne, ha Ti is leirnátok a saját vasárnapi menűiteket. Ami úgy átlagos a családban. Tanuljunk egymástól!

3 megjegyzés:

Zelnice írta...

Miért nyers az uborka?Miért,milyen legyen a szerint a valaki szerint?
Komórka,ki kell ábrándítsalak,nincs vasárnapi menüm.Vannak kedvenc ételek,de nálunk úgy állt fel a szokásrend, hogy hétvégén első a program és a kényelmes tempó,nem cél hogy három fogás legyen délben az asztalon.Van,hogy csak 3kor ebédelünk paradicsomlevest és valami tésztát,de lehet hogy otthon sem vagyunk és lángost eszünk útközben,de az is lehet hogy főzök rendes ebédet időre(főleg ha rossz az idő és úgyis otthon),és leves sem biztos hogy készül. Az én gyerekeimnek valószínűleg az lesz a hozománya,hogy nincs semmi muszájból kötelezően,úgy csináljuk hogy jól érezzük magunkat.Hozzáteszem,hogy az én hozományom a mindig pontosan tálalt kiadós és finom hétvégi menü,anyám nagyon jól süt és főz.Ennek ellenére engem nem izgat a konyha,vagy talán épp azért nem,mert azt láttam,hogy ez muszáj,ez az elvárás(elsősorban magával szemben),és ez sokszor sok.

anyahajó írta...

Na, akkor nemcsak mi vagyunk ilyen rendetlenek vasárnapi ebéd-ügyileg. Túl kevés az együtt tölthető időnk ahhoz, hogy még a vasárnapot is főzőcskével töltsem. Nálunk ha van szabály, akkor az, hogy mindig olyat főzünk, amit szeretünk, és igazából mindegy, hogy milyen nap van. A borsófőzelék nem kevésbé ünnepi, mint a sült hús, ha jól van elkészítve. Leves szinte sosincs, ha van, csak az van, valamilyen kiadós krémleves, esetleg hozunk utána egy sütit valahonnan. Ha kevés idő alatt akarok főzni valamit, akkor szinte mindig tészta van márványsajtos szósszal vagy nyáron paradicsommal, cukkinivel. Ha meg kicsit pepecselni akarok, akkor spenótos quiche, az nagy kedvenc. Ha húsra vágyunk, általában a Pasi készíti, abban ő sokkal jobb nálam. De ez korántsem minden héten van. Gyerekkoromban gyakran volt húsleves, rántotthús. Bár mindkettőt szívesen megeszem, ha valaki elkészíti, magamtól eszembe se jut.

kicsicsacsi írta...

Kedves Marianna!Sok-sok kattintgatás után kerültem ide,és kéretlenül bár,de szeretnék hozzászólni.Általában a bioboltban kapható vegeta nagyon jó választásnak bizonyul. Jómagam ezeregy allergiával küszködve rátaláltam Bokor Kata"Befőzés cukor nélkül? Receptek" című könyvére. Ebből használom a vegeta receptet.issé munkaigényes, persze, de így tudom, hogy mi is az amit eszünk a családommal együtt. Egyébként ajándékba is adtam már másoknak és hatalmas a sikere!Nyers vegeta:1 kg sárgarépa,1 kg petrezselyemgyökér,1 kg magvalt paprika(piros-fehér),0,2 kg karfiol,0,2 kg vöröshagyma, 0,4 kg zellergumó, 0,2 kg paradicsom, 0,2 kg karalábé, 2 nagyobb fej fokhagyma, 1 csomó petrezselyem zöldje,1 csomó zeller zöldje, 0,5 kg só.Ez kb 6-7 db 0,7 literes üvegre való mennyiség.Az egészet pucolom és ledarálom,összekeverem sóval és betöltöm az üvegekbe.Mivel a spejzom meleg,én rakok rá még tartósítószert is,de elvileg a só kivállóan tartósít. Az író szerint pedig 2 celofán közé tegyük a tartósítószert.
Még a rántott levesbe is ezt rakom! Isteni :)
A kajáknál nálunk a csirkemell sörtésztában tuti befutónak számít. A kicsik imádják! Felkarikázom a pipicicit,és panírt készítek lisztből,tojásból és bodzás sör ízű üdítőitalból. Természetesen a husit is besózom. Aztán ebben a panírban megforgatva,bő forró olajban kisütöm. Köretnek ami tetszik: krumpli bárhogy, vagy saláta. Bármikor sikert aratok vele,és nem is sok idő. Levesből a hagyományos húsleves éppúgy siker, mint a karfiol leves. Salátához minden igény szerint (az ubit én is nyersen), öntetnek oliva olaj, ecet, só,bors. Sütinek sikeresek a kefíres bögrések, a sárgarépatorta és az egyéb zöldséges-édes-kevert sütemények. A vegetához sok sikert! Már ha elkészíted :) Szerintem megéri